विष्णु दशावतार तथा बुद्ध – 1 से आगे Markandeya Vaman Koorma मार्कण्डेय वामन कूर्म
हरिवंश से आगे बढ़ते हुये उन छ: पुराणों पर चर्चा करते हैं जिनमें बुद्ध का उल्लेख नहीं है। उनमें तीन पुराण ऐसे हैं जिनमें विष्णु दशावतार का भी उल्लेख नहीं है, केवल कुछ के वर्णन मिलते हैं। वे हैं – मार्कण्डेय, वामन एवं कूर्म। शेष तीन वे हैं जिनमें विष्णु दशावतार का उल्लेख तो है किंतु बुद्ध का उल्लेख नहीं है – वायु, ब्रह्माण्ड एवं ब्रह्म।
इन पुराणों के बारे में एक महत्वपूर्ण मत वैष्णव परम्परा के पद्म पुराण (ब्रह्मा, सूर्य, अग्नि, सूर्य, शिव एवं विष्णु की पञ्चदेव मान्यता में यह पुराण ब्रह्मा से सम्बंधित) का है (उत्तर, अ. 236) जिसके अनुसार मार्कण्डेय, वामन, ब्रह्माण्ड तथा ब्रह्म रजस पुराण हैं जबकि कूर्म तामस।
उल्लेखनीय है कि जिन पुराणों में बुद्ध का उल्लेख नहीं है, उनमें से कोई भी सात्विक नहीं बताया गया है।
मार्कण्डेय पुराण:
मार्कण्डेय पुराण का आरम्भ जैमिनि द्वारा महामुनि मार्कण्डेय से पृच्छा से होता है जो स्पष्टत: वाल्मीकीय रामायण के प्रथम श्लोक की अनुकृति है:
तपः स्वाध्यायनिरतं मार्कण्डेयं महामुनिम् । व्यासशिष्यो महातेजा जैमिनिः पर्यपृच्छत ॥
निर्गुण जनार्दन के जगत में वासुदेव रूप में उत्पन्न होने एवं एक द्रौपदी कैसे पाँच पाण्डवों की पत्नी हुई, ये दो ‘महान् संशय’ इस पुराण का श्रीगणेश करते हैं। स्पष्ट हो जाता है कि महाभारत के तुरंत पश्चात का यह पुराण प्राचीन है तथा पुराणकर्ता को कृष्ण के निर्गुण जनार्दन से सगुण रूप लेने की बात स्पष्ट है।
कस्मान्मानुषतां प्राप्तो निर्गुणोऽपि जनार्दनः । वासुदेवो जगत्सूतिस्थितिसंयमकारणम् ॥1.13॥
कस्माच्च पाण्डुपुत्त्राणामेका सा द्रुपदात्मजा । पञ्चानां महीषी कृष्णा ह्यत्र नः संशयो महान् ॥1.14॥
संध्या वंदन का समय हुआ बता मार्कण्डेय दो पक्षियों से वे प्रश्न करने की संस्तुति करते हैं। पक्षी हरि की तीन मूर्तियों में से तीसरी के प्रजापालनतत्पर होने की बात कहते हुये यह कहते हैं (4.51 – 59):
पक्षिण ऊचुः या तृतीया हरेर्मूर्तिः प्रजापालनतत्परा । सा तु धर्मव्यवस्थानं करोति नियतं भुवि ॥ प्रोद्धूतानसुरान् हन्ति धर्मविच्छित्तिकारिणः । पाति देवान् सतश्चान्यान् धर्मरक्षापरायणान् ॥ यदा यदा हि धर्मस्य ग्लानिर्भवति जैमिने । अभ्युत्थानमधर्मस्य तदात्मानं सृजत्यसौ ॥ भूत्वा पुरा वराहेण तुण्डेनापो निरस्य च । एकया दंष्ट्रयोत्खाता नलिनीव वसुन्धरा ॥ कृत्वा नृसिंहरूपञ्च हिरण्यकशिपुर्हतः । विप्रचित्तिमुखाश्चान्ये दानवा विनिपातिताः ॥ वामनादींस्तथैवान्यान्न संख्यातुमिहोत्सहे । अवताराश्च तस्येह माथुरः साम्प्रतं त्वयम् ॥ इति सा सात्त्विकी मूर्तिरवतारान् करोति वै । प्रद्युम्नेति च सा ख्याता रक्षाकर्मण्यवस्थिता ॥ देवत्वेऽथ मनुष्यत्वे तिर्यग्योनौ च संस्थिता । गृह्णाति तत्स्वभावं च वासुदेवेच्छया सदा ॥ इत्येतत्ते समाख्यातं कृतकृत्योऽपि यत्प्रभुः । मानुषत्वं गतो विष्णुः शृणुष्वास्योत्तरं पुनः ॥
स्पष्ट है कि दशावतार का उल्लेख न करते हुये भी यह पुराण भगवद्गीता की भाँति धर्म ग्लानि होने पर समय समय पर विष्णु अवतार के उल्लेख करता है। आरम्भ में वराह एवं उसके पश्चात नृसिंह, वामन, कृष्ण एवं प्रद्युम्न के इस संदर्भ में उल्लेख हैं।
आगे विष्णु द्वारा अवतार ले दत्तात्रेय के रूप में अत्रि-अनुसूया के दूसरे पुत्र होने का भी उल्लेख है (17.6-7):
तुष्टेन विष्णुना जज्ञे दत्तात्रेयो महात्मना । स्वशरीरात्समुत्पाद्य सत्त्वोद्रिक्तो द्विजात्तमः ॥
दत्तात्रेय इति ख्यातः सोऽनसूयास्तनं पपौ । विष्णुरेवावतीर्णोऽसौ द्वितीयोऽत्रेः सुतोऽभवत् ॥
समय के साथ साथ अवतारों की दिक् व्याप्ति के भी स्पष्ट उल्लेख इस पुराण में हैं:
भद्राश्वेऽश्वशिरा विष्णुर्भारते कूर्मसंस्थितिः । वराहः केतुमाले च मत्स्यरूपस्तथोत्तरे ॥ 54.31॥
…
भगवन् ! कथितं सम्यक्भवता भारतं मम । सरितः पर्वता देशा ये च तत्र वसन्ति वै ॥ 58.1॥
किन्तु कूर्मस्त्वया पूर्वं भारते भगवान् हरिः । कथितस्तस्य संस्थानं श्रोतुमिच्छाम्यशेषतः ॥ 58.2॥
कथं स संस्थितो देवः कूर्मरूपी जनार्दनः । शुभाशुभं मनुष्याणां व्यज्यते च ततः कथम् ।
यथामुखं यथापादन्तस्य तद्ब्रूह्यशेषतः ॥ 58.3॥
…
जज्ञे वाराहमतुलं रूपं या बिभ्रती हरेः । शक्तिः साप्यायौ तत्र वाराहीं बिभ्रती तनुम् ॥ 88.18॥
नारसिंही नृसिंहस्य बिभ्रती सदृशं वपुः । प्राप्ता तत्र सटाक्षेपक्षिप्तनक्षत्रसंहतिः ॥ 88.19॥
…
गृहीतोग्रमहाचक्रे दंष्ट्रोद्धृतवसुन्धरे । वराहरूपिणि शिवे नारायणि नमोऽस्तु ते ॥ 91.16॥
नृसिंहरूपेणोग्रेण हन्तुं दैत्यान् कृतोद्यमे । त्रैलोक्यत्राणसहिते नारायणि नमोऽस्तु ते ॥ 91.17॥
…
प्रद्युम्न एवं दत्तात्रेय को जोड़ लें तो कुल आठ अवतारों के उल्लेख इस पुराण में मिलते हैं। इस पुराण के बारे में एक अन्य महत्वपूर्ण तथ्य देवी अवतारों का विशद वर्णन है। ऊपर के श्लोकों में वाराही, नारसिंही, नारायणी आदि नाम ध्यातव्य हैं। अन्यत्र विधिवत बृहद चर्चा है।
ये तथ्य इस पुराण को उस संक्रमण काल का सिद्ध करते हैं जब दशावतार की परिकल्पना ने रूढ़ रूप नाम नहीं लिये थे।
यह पुराण पुरानों के क्रम भी बताता है जिसमें इसका स्थान सातवाँ है (134.8)। पूरा क्रम इस प्रकार है – ब्रह्म, पद्म, विष्णु, शिव, भागवत, नारद, मार्कण्डेय, अग्नि, भविष्य, ब्रह्मवैवर्त, लिङ्ग, वाराह, स्कंद, वामन, कूर्म, मत्स्य, गरुड़, ब्रह्माण्ड (134.7-14)।
पद्म पुराण एवं इस पुराण की सूचियों में वायु पुराण नहीं है। मार्कण्डेय स्वयं को चतुर्व्यूहात्मक पुराण भी दर्शाता है।
दो रहस्यमय श्लोक (134-38-39) मार्कण्डेय मुनि द्वारा ‘पूर्व में कहे’ पुराण की श्लोक संख्या बताते हैं। प्रतीत होता है कि वर्तमान उपलब्ध संस्करण पुनर्लिखित एवं सम्पादित है।
वामन पुराण:
वामन पुराण का आरम्भ नारद पुलस्त्य संवाद से है – वामन अवतार एवं दक्ष यज्ञ में देवी के दहन पुनर्जन्म से सम्बंधित प्रश्नों से। नाम वामन होते हुये भी यह पुराण देवी एवं शिव पर केंद्रित प्रतीत होता है। मार्कण्डेय की भाँति इस पर भी शाक्त प्रभाव है।
विष्णु अवतारों के उल्लेख के लिये ये श्लोक द्रष्टव्य हैं (8.51-52):
प्रह्लाद उवाच:
त्वमच्युको हृषीकेशश्चक्रपाणिर्धराधरः । महामीनो हयशिरास्त्वमेव वरकच्छपः ॥
हिरण्याक्षरिपुः श्रीमान् भगवानथ सूकरः । मत्पितुर्नाशनकरो भवानपि नृकेसरी ॥
त्रिविक्रम का उल्लेख श्लोक 16.22 में है तथा पूरा तेईसवाँ अध्याय वामन चरित नाम से समर्पित है। मायावामन केशव का उल्लेख 30.24 एवं 25 में भी है:
एकसठवें अध्याय के आरम्भ में ये नाम गिनाये गये हैं (श्लोक 2 से आगे):
मत्स्यं नमस्ये देवेशं कूर्मं गोविन्दमेव च । हयशीर्षं नमस्तेऽहं भवं विष्णुं त्रिविक्रमम् ॥
नमस्ये माधवेशानौ हृषीकशकुमारिणौ । नारायणं नमस्येऽहं नमस्ये गरुडासनम् ॥
ऊर्ध्वकेशं नृसिहं च रुपधारं कुरुध्वजम् । कामपालमखण्डं च नमस्ये ब्राह्मणप्रियम् ॥
अजितं विश्वकर्माणं पुण्डरीकं द्विजप्रियम् । हंसं शंभुं नमस्ये च ब्रह्माणं सप्रजापतिम् ॥
नमस्ये शूलबाहुं च देवं चक्रधरं तथा । शिवं विष्णुं सुवर्णाक्षं गोपतिं पीतवाससम् ॥
नमस्ये च गदापाणिं नमस्ये च कुशोशयम् । अर्धनारीश्वरं देवं नमस्ये पापनाशनम् ॥
गोपालं च सैवकुण्ठं नमस्ये चापराजितम् । नमस्ये विश्वरूपं च सौगन्धिं सर्वदाशिवम् ॥
पाञ्चालिकं हयग्रीवं स्वयम्भुवममरेश्वरम् । नमस्ये पुष्कराक्षं च पयोगन्धिं च केशवम् ॥
विष्णु की स्तुति के साथ अर्द्धनारीश्वर को जोड़ते चलने का शैव-वैष्णव समन्वयी प्रयास इस श्लोकों में ध्यान देने योग्य है।
तिरसठवें अध्याय में भी नाम गिनाये गये हैं:
श्रीभगवानुवाच ।
आद्यं मात्स्यं महद्रुपं संस्थितं मानसे ह्रदे । सर्वपापक्षयकरं कीर्तनस्पर्शनादिभिः ॥
कौर्ममन्यत्सन्निधानं कोशिक्यां पापनाशनम् । हयशीर्षं च कृष्णांशे गोविन्दं हस्तिनापुरे ॥ .
तत्रिविक्रमं च कालिन्द्यां लिङ्गभेदे भवं विभुम् । केदारे माधवं शौरिं कुब्जाम्रे हृष्टमूर्धजम् ॥
नारायणं बदर्थां च वाराहे गरुडासनम् । जयेशं भद्रकर्णे च विपाशायां द्विजप्रियम् ॥
रूपधारमिरावत्यां कुरुक्षेत्रे कुरुध्वजम् । कृतशौचे नृसिंहं च गोकर्णे विश्वकर्मिणम् ॥
चीने कामपालं च पुण्डरीकं महाम्भसि । विशाखयूपे ह्यजितं हंसं हंसपदे तथा ॥
…
पैंसठवें अध्याय के श्लोकों (18-36) में वामन रूप की देह के भिन्न भिन्न अङ्गों में महाविभूतियों की उपस्थिति दर्शा विश्वरूप सम प्रभाव सृजित है।
माधव तथा गोविंद को कृष्ण संज्ञक मानें तो इस पुराण में दशावतार की परिकल्पना न होते हुये भी सात अवतारों के उल्लेख चर्चादि मिलते हैं – मीन, कच्छप, वराह, हयशीर्ष, नृसिंह, वामन।
कूर्म पुराण:
तामस श्रेणी के इस पुराण को विष्णु के अवतार कूर्म द्वारा कथित बताया गया है किंतु आरम्भ के कुछ श्लोकों के पश्चात शैव रूप ले लेता है। विष्णु अवतारों में से कूर्म, वराह, नृसिंह तथा वामन के साथ दाशरथि राम एवं कृष्ण भी हैं तथा कहीं भी दशावतार सूची जैसा कुछ नहीं है। अन्य पुराणों की भाँति इसमें भी पुराण के पाँच लक्षण एवं पुराणों के क्रम बताये गये हैं:
नमस्कृत्वाप्रमेयाय विष्णवे कूर्मरूपिणे । पुराणं संप्रवक्ष्यामि यदुक्तं विश्वयोनिना ॥
…
सर्गश्च प्रतिसर्गश्च वंशो मन्वन्तराणि च । वंशानुचरितं चैव पुराणं पञ्चलक्षणम् ॥
ब्राह्मं पुराणं प्रथमं पाद्मं वैष्णवमेव च । शैवं भागवतं चैव भविष्यं नारदीयकम् ॥
मार्कण्डेयमथाग्नेयं ब्रह्मवैवर्तमेव च । लैङ्गं तथा च वाराहं स्कान्दं वामनमेव च ॥
कौर्मं मात्स्यं गारुडं च वायवीयमनन्तरम् । अष्टादशं समुद्दिष्टं ब्रह्मण्डमिति संज्ञितम् ॥
…
वायु पुराण का नाम इस पुराण की सूची में है किंतु ब्रह्माण्ड पुराण बाहर है। ब्रह्मण्ड संज्ञा से सभी अट्ठारह पुराणों को बता दिया गया है। कतिपय विद्वानों द्वारा दिया समाधान कि वायु एवं ब्रह्माण्ड एक समझे जाने चाहिये, गले नहीं उतरता। ब्रह्माण्ड को मिलाने पर संख्या 19 हो जाती है।
आगे वाराह अवतार के उल्लेख इस प्रकार हैं:
ऋषच ऊचुः
भगवन् देवतारिघ्न हिरण्याक्षनिषूदन । चत्वारो ह्याश्रमाः प्रोक्ता योगिनामेक उच्यते ॥
…
ततस्तु सलिले तस्मिन् विज्ञायान्तर्गतां महीम् । अनुमानात्तदुद्धारं कर्तुकामः प्रजापतिः ॥
जलक्रीडासु रुचिरं वाराहं रुपमास्थितः । अधृष्यं मनसाप्यन्यैर्वाङ्मयं ब्रह्मसंज्ञितम् ॥
…
एक महत्त्वपूर्ण उल्लेख श्रुति-स्मृति-विरुद्ध तामसी मतों में कापाल, पञ्चरात्र के साथ यामलं वाममार्हतं भी है जिसे कतिपय विद्वानों ने बौद्धों का परोक्ष उल्लेख बताया है। निरंतरता के श्लोकों में अवतार अवधारणा के स्पष्ट सङ्केत मिलते हैं :
न च वेदादृते किञ्चिच्छास्त्रधर्माभिधायकम् । योऽन्यत्ररमतेसोऽसौनसंभाष्यो द्विजातिभिः ॥
यानि शास्त्राणि दृश्यन्ते लोकेऽस्मिन् विविधानितु । श्रुतिस्मृतिविरुद्धानि निष्ठा तेषां हि तामसी ॥
कापालं पञ्चरात्रं च यामलं वाममार्हतम् । एवंविधानि चान्यानि मोहनार्थानि तानि तु ॥
ये कुशास्त्राभियोगेन मोहयन्तीह मानवान् ।मया सृष्टानि शास्त्राणि मोहायैषां भवान्तरे ॥
वेदार्थवित्तमैः कार्यं यत्स्मृतं कर्म वैदिकम् । तत्प्रयत्नेन कुर्वन्ति मत्प्रियास्ते हि ये नराः ॥
वर्णानामनुकम्पार्थं मन्नियोगाद्विराट्स्वयम् । स्वायंभुवो मनुर्धार्मान्मुनीनां पूर्वमुक्तवाना ॥
श्रुत्वा चान्येऽपि मुनयस्तन्मुखाद्धर्ममुत्तमम् । चक्रुर्धर्मप्रतिष्ठार्थं धर्मशास्त्राणि चैव हि ॥
तेषु चान्तर्हितेष्वेवं युगान्तेषु महर्षयः । ब्रह्मणो वचनात्तानि करिष्यन्ति युगे युगे ॥
अष्टादश पुराणानि व्यासेन कथितानि तु । नियोगाद्ब्रह्मणो राजंस्तेषु धर्मः प्रतिष्ठितः ॥
अन्यान्युपपुराणानि तच्छिष्यैः कथितानि तु । युगे युगेऽत्र सर्वेषां कर्ता वै धर्मशास्त्रवित् ॥
शिक्षा कल्पो व्याकरणं निरुक्तं छन्द एव च । ज्योतिः शास्त्रं न्यायविद्या मीमांसा चोपबृंहणम् ॥
एवं चतुर्दशैतानि विद्यास्थानानि सत्तम । चतुर्वेदैः सहोक्तानि धर्मो नान्यत्र विद्यते ॥
एवं पैतामहं धर्मं मनुव्यासादयः परम् । स्थापयन्ति ममादेशाद्यावदाभूतसंप्लवम् ॥
ब्रह्मणा सह ते सर्वे संप्राप्ते प्रतिसंचरे । परस्यान्ते कृतात्मानः प्रविशन्ति परं पदम् ॥
तस्मात्सर्वप्रयत्नेन धर्मार्थं वेदमाश्रयेत् । धर्मेण सहितं ज्ञानं परं ब्रह्म प्रकाशयेत् ॥
ये तु सङ्गान् परित्यज्य मामेव शरणं गताः । उपासते सदा भक्त्या योगमैश्वरमास्थिताः ॥
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वामन अवतार का उल्लेख इस प्रकार मिलता है:
काले प्राप्ते महाविष्णुं देवानां हर्षवर्धनम् । असूत कश्यपाच्चैनं देवमातादितिः स्वयम् ॥
चतुर्भुजं विशालाक्षं श्रीवत्साङ्कितवक्षसम् । नीलमेघप्रतीकाशं भ्राजमानं श्रियावृतम् ॥
उपतस्थुः सुराः सर्वे सिद्धाः साध्याश्च चारणाः । उपेन्द्रमिन्द्रप्रमुखा ब्रह्मा चर्षिगमैर्वृतः ॥
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विज्ञाय विष्णुर्भगवान् भरद्वाजप्रचोदितः । आस्थाय वामनं रूपं यज्ञदेशमथागमत् ॥
कृष्णाजिनोपवीताङ्ग आषाढेन विराजितः । ब्राह्मणो जटिलो वेदानुद्गिरन् भस्ममण्डितः ॥
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मन्वन्तरेऽत्र संप्राप्ते तथा वैवस्वतेऽन्तरे । वामनः कश्यपाद्विष्णुरदित्यां संबभूव ह ॥
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विष्णु अंश दाशरथि राम का उल्लेख इस प्रकार किया गया है:
रघोरजः समुत्पन्नो राजा दशरथस्ततः । रामो दाशरथिर्वोरो धर्मज्ञो लोकविश्रुतः ॥
भरतो लक्ष्मणश्चैव शत्रुघ्नश्च महाबलः । सर्वे शक्रसमा युद्धे विष्णुशक्तिसमन्विताः ।
जज्ञे रावणनाशार्थं विष्णुरंशेन विश्वकृत् ॥
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इक्ष्वाकु वंश की कथा में राम का वर्णन अपेक्षतया विस्तार से किया गया है। वासुदेव कृष्ण का वर्णन उन्हें जगद्गुरु बताते हुये किया गया है। संकर्षण (बल)राम भी परमात्मांश बताये गये हैं:
वसुदेवावन्महाबाहुर्वासुदेवो जगद्गुरुः । बभूव देवकीपुत्रो देवैरभ्यर्थितो हरिः ॥
रोहिणी च महाभागा वसुदेवस्य शोभना । असूत पत्नी संकर्षं रामं ज्येष्ठं हलायुधम् ॥
स एव परमात्मासौ वासुदेवो जगन्मयः । हलायुधः स्वयं साक्षाच्छेषः संकर्षणः प्रभुः ॥
भृगुशापच्छलेनैव मानयन्मानुषीं तनुम् । बभूत तस्यां देवक्यां रोहिण्यामपि माधवः ॥
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कलियुग के लक्षणों को गिनाते हुये इस पुराण में शुक्लदंताजिनाख्या, मुण्डा, काषायवासस: पद प्रयुक्त हुये हैं जिन्हें स्पष्टत: बौद्ध मत का परोक्ष उल्लेख कहा जा सकता है:
अट्टशूला जनपदाः शिवशूलाश्चतुष्पथाः । प्रमदाः केशशूलिन्यो भविष्यन्ति कलौ युगे ॥
शुक्लदन्ताजिनाख्याश्च मुण्डाः काषायवाससः । शूद्रा धर्मं चरिष्यन्ति युगान्ते समुपस्थिते ॥
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प्रद्युम्न इस पुराण में भी वासुदेव के साथ उपस्थित हैं। कृष्ण द्वैपायन व्यास को स्वयं विष्णु नारायण बताया गया है:
एकं चेदं चतुष्पादं चतुर्धा पुनरच्युतः । बिभेद वासुदेवोऽसौ प्रद्युम्नो हरिरव्ययः ॥
कृष्णद्वैपायनो व्यासो विष्णुर्नारायणः स्वयम् । अपान्तरतमाः पूर्वं स्वेच्छया ह्यभवद्धरिः ॥
अनाद्यन्तं परं ब्रह्म न देवा नर्षयो विदुः । एकोऽयं वेद भगवान् व्यासो नारायणः प्रभुः ॥
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कृष्ण द्वैपायन व्यास द्वारा चार वेदों के लिये परम्परा सुनिश्चित करने का उल्लेख भी इस पुराण में है:
अथ शिष्यान् प्रिजग्राह चतुरो वेदपारगान् । जैमिनिं च सुमन्तुं च वैशम्पायनमेव च ।
पैलं तेषां चतुर्थं च पञ्चमं मां महामुनिः ॥
ऋग्वेदश्रावकं पैलं जग्राह स महामुनिः । यजुर्वेदप्रवक्तारं वैशम्पायनमेव च ॥
जैमिनिं सामवेदस्य श्रावकं सोन्वपद्यत । तथैवाथर्ववेदस्य सुमन्तुमृषिसत्तमम् ।
इतिहासपुराणानि प्रवक्तुं मामयोजयत् ॥
एक आसीद्यजुर्वेदस्तं चतुर्धा व्यकल्पयत् । चातुर्हेत्रमभूद्यस्मिंस्तेन यज्ञमथाकरोत् ॥
आध्वर्यवं यजुर्भिः स्यादृग्भिर्हेत्रं द्विजोत्तमाः । औद्गात्रं सामभिश्चक्रे ब्रह्मत्वं चाप्यथर्वभिः ॥
ततः स ऋच उद्धृत्य ऋग्वेदं कृतवान् प्रभुः । यजूंषि च यजुर्वेदं सामवेदं च सामभिः ॥
एकविंशतिभेदेन ऋग्वेदं कृतवान् पुरा । शाखानां तु शतेनैव यजुर्वेदमथाकरोत् ॥
सामवेदं सहस्त्रेण शाखानां प्रबिभेद सः । अथर्वाणमथो वेदं बिभेद नवकेन तु ॥
भेदैरष्टादशैर्व्यासः पुराणं कृतवान् प्रभुः । सोऽयमेकश्चतुष्पादो वेदः पूर्वं पुरातनात् ॥
…
इस पुराण में विभिन्न चतुर्युगी द्वापरों में व्यास के अवतार की चर्चा करने के पश्चात कलियुग में शिव के अवतारों के बारे में विस्तार से चर्चा की गयी है:
वेदव्यासावताराणि द्वापरे कथितानि तु । महादेवावताराणि कलौ शृणुत सुव्रताः ॥
शिव अवतार गिनाने के पश्चात उत्तरार्द्ध का आरम्भ होता है जिसमें भगवान शंकर द्वारा कथित ईश्वरगीता में भगवद्गीता के ‘वेदवादरता:’ के समांतर ‘वेदवादिन’ की प्रतिष्ठा की गयी है:
मां पश्यन्तीह विद्वांशो धार्मिका वेदवादिनः । तेषां सन्निहितो नित्यं ये भक्त्या मामुपासते ॥ 2, 4.9 ॥
तिरस्कार के साथ पाखण्डी मतों को गिनाते हुये पञ्चरात्र, कापालिक, पाशुपत के साथ वृद्धश्रावकनिर्ग्रंथा: का भी उल्लेख है जिसे बौद्ध जैन मतों की ओर सङ्केत बताया जाता है:
वृद्धश्रावकनिर्ग्रन्थाः पञ्चरात्रविदो जनाः । कापालिकाः पाशुपताः पाषण्डा ये च तद्विधाः ॥ 2, 21.34॥
…
आगे स्तुति में कुछ अवतार वर्णित होते हैं:
मुनय ऊचुः
नमस्ते कूर्मरूपाय विष्णवे परमात्मने । नारायणाय विश्वाय वासुदेवाय ते नमः ॥
नमो नमस्ते कृष्णाय गोविन्दाय नमो नमः । माधवाय नमस्तुभ्यं नमो यज्ञेश्वराय च ॥
सहस्रशिरसे तुभ्यं सहस्राक्षाय ते नमः । नमः सहस्रहस्ताय सहस्रचरणाय च ॥
ओं नमो ज्ञानरूपाय परमात्मस्वरूपिणे । आनन्दाय नमस्तुभ्यं मायातीताय ते नमः ॥
नमो गूढशरीराय निर्गुणाय नमोऽस्तु ते । पुरुषाय पुराणाय सत्तामात्रस्वरूपिणे ॥
नमः सांख्याय योगाय केवलाय नमोऽस्तु ते । धर्मज्ञानाधिगम्याय निष्कलाय नमो नमः ॥
नमोस्तु व्योमतत्त्वाय महायोगेश्वराय च । परावराणां प्रभवे वेदवेद्याय ते नमः ॥
नमो बुद्धाय शुद्धाय नमो युक्ताय हेतवे । नमो नमो नमस्तुभ्यं मायिने वेधसे नमः ॥
नमोऽस्तु ते वराहाय नारसिंहाय ते नमः । वामनाय नमस्तुभ्यं हृषीकेशाय ते नमः ॥
नमोऽस्तु कालरुद्राय कालरूपाय ते नमः । स्वर्गापवर्गदात्रे च नमोऽप्रतिहतात्मने ॥
नमो योगाधिगम्याय योगिने योगदायिने । देवानां पतये तुभ्यं देवार्तिशमनाय ते ॥
भगवंस्त्वत्प्रसादेन सर्वसंसारनाशनम् । अस्माभिर्विदितं ज्ञानं यज्ज्ञात्वामृतमश्नुते ॥
श्रुतास्तु विविधा धर्मा वंशा मन्वन्तराणि च । सर्गश्च प्रतिसर्गश्च ब्रह्माण्यस्यास्य विस्तरः ॥
त्वं हि सर्वजगत्साक्षी विश्वो नारायणः परः । त्रातुमर्हस्यनन्तात्मंस्त्वमेव शरणं गतिः ॥
विष्णु के साथ सर्वसंसारनाशन शङ्कर की भी स्तुति ध्यान देने योग्य है। इन तीन पुराणों से निम्न बिंदु निर्गत होते हैं:
- विष्णु दशावतार संज्ञा या संकल्पना अनुपस्थित है।
- विष्णु के चुने हुये अवतार स्पष्टत: उपस्थित हैं जिनमें से कुछ परवर्ती सूचियों में नहीं हैं – हयशीर्ष, दत्तात्रेय तथा प्रद्युम्न।
- देवी अवतार के साथ साथ व्यास अवतार की अवधारणा भी है।
- कलियुग में महादेव शङ्कर की अवतार अवधारणा एवं गीता भी हैं। निज आराध्य को उच्च स्थान पर रखते हुये भी समन्वयी प्रयास स्पष्ट हैं।
- भार्गव राम को विष्णु अवतार की संज्ञा नहीं है। कूर्म पुराण में सहस्रबाहुवध के उल्लेख के समय उन्हें जनार्दन संज्ञा दी गई है – तस्य रामोऽभवन्मृत्युर्जामदग्न्यो जनार्दनः (1, 21.18)
- बुद्ध अवतार नहीं हैं किंतु बौद्धों के परोक्ष निंदा सहित उल्लेख हैं।
- इन पुराणों के पुनर्सम्पादन तथा पुनर्लेखन के परोक्ष एवं प्रत्यक्ष सङ्केत भी हैं।
- ये पुराण उस संक्रमणीय अवस्था को इङ्गित करते हैं जब वर्तमान ‘विष्णु दशावतार’ की संकल्पना विकसित हो रही थी।
- ये पुराण सात्विक श्रेणी में नहीं हैं – पहले दो राजस बताये गये हैं जब कि कूर्म पुराण तामस।
ये बिंदु अनंतिम हैं क्योंकि आगे के अध्ययन में ऐसे बिंदु मिल सकते हैं जो इनसे सशक्त हों।
पुराणों में क्या है – बुद्ध
की अगली कड़ी में उन पुराणों पर चर्चा करेंगे जिनमें विष्णु दशावतार का उल्लेख तो है किंतु बुद्ध का उल्लेख नहीं है – वायु, ब्रह्माण्ड एवं ब्रह्म।